Daarom zijn webteksten zo belangrijk

Een prachtig design voor je website? “Check!” Grote, kwalitatieve foto’s? “Got it!” Professionele webteksten? “Dat is toch niet zo belangrijk? Teksten vormen een cruciaal onderdeel van je website. Correct taalgebruik en wervende, makkelijk leesbare teksten zien er professioneel en betrouwbaar uit, waardoor potentiële klanten makkelijker contact met je zullen opnemen. Bovendien hebben ze een grote invloed op je vindbaarheid in de zoekmachines en kunnen ze bijdragen tot een positief merkimago.

Een sterk merkimago

Heb je jezelf de volgende vragen al eens gesteld? Welke copywriting-stijl past bij jouw bedrijf? Spreken je webteksten jouw doelgroep aan? Nee? Het is nochtans erg belangrijk dat je merkimago 100% matcht je teksten.

Een consequente schrijfstijl

Wanneer je een huisstijl kiest voor je merk is het ook erg belangrijk om tegelijkertijd een schrijfstijl te bepalen. Natuurlijk begint een goed imago voor je bedrijf bij de kwaliteit van je product of dienstverlening, maar webteksten hebben hier ook een grote impact op. Kwalitatief opgemaakte teksten stralen meteen vertrouwen en professionaliteit uit.

Een goede website is dus niet enkel mooi opgemaakt, maar heeft ook een duidelijke boodschap. Je moet je onderscheiden en eruit springen tussen een zee van concurrenten. Niet alleen een prachtige huisstijl, maar ook een professionele copywriting is belangrijk voor je merkimago.

Een goede eerste indruk

Het is cliché, maar een eerste indruk is alles. Dat is niet enkel zo op een sollicitatiegesprek of een eerste date, ook bij websites is dit het geval. Je website is namelijk het eerste contact tussen jouw bedrijf en potentiële klanten. Vaak bepaalt de inhoud van je eerste blokje tekst op de homepage of iemand blijft doorlezen of niet. Het eerste tekstblokje moet je bezoekers als het ware warm ontvangen en duidelijk maken bij welke zaken je hen kan helpen.

Scannen

Op basis van enkele seconden scannen, beslist iemand of jouw site de moeite waard is om verder te bekijken. Is de info nuttig voor hen? Zijn het overzichtelijke en korte teksten? Worden ze getriggerd om verder te lezen door een leuke opmaak, catchy titels of een leuke quote? Dit zijn allemaal zaken waardoor je de aandacht van je bezoekers kan blijven houden.

Begeleiding doorheen de website

Een boeiende, leuke tekst en aantrekkelijke call to actions zorgen ervoor dat mensen verder scrollen en naar andere pagina’s gaan. Geoptimaliseerde teksten begeleiden je bezoekers als het ware doorheen je hele website en zorgen voor meer engagement en conversie.

Geoptimaliseerde tekst voor zoekmachines

Wil je gevonden worden door de zoekmachines en hoog weergegeven worden in de ranking? Nog een reden om extra aandacht te besteden aan je webteksten. Web copy moet niet enkel je bezoekers overtuigen, ze moeten ook zoekmachines overtuigen.

Keyword research

Start voor het schrijven van je teksten met een keyword research. Dit onderzoek vertelt ons welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt en welke antwoorden ze willen krijgen. (Staar je wel niet blind op de keywords. Je bezoekers willen niet tientallen keren hetzelfde woord of dezelfde zin lezen. Kies geregeld voor synoniemen en probeer een goed evenwicht te vinden in het gebruik van keywords.) Dankzij deze info kunnen we de inhoud van je website volledig afstemmen naar de noden van je doelgroep.

Time on site

Dankzij geoptimaliseerde teksten zorg je ervoor dat mensen langer op je tekst zullen blijven. Laat je “time on site” nu net het aspect zijn waar Google naar kijkt. Wanneer mensen langer op je website blijven, heb je hoogstwaarschijnlijk kwalitatieve en professionele content die je doelgroep bevalt. Hierdoor kan je hoger verschijnen in de Google ranking.

Webteksten schrijven is toch niet moeilijk?

Webteksten optimaliseren voor zoekmachines is moeilijker dan je denkt. Je moet nadenken over heel wat verschillende zaken: Komen de keywords op de juiste plaatsen terug? Is alle content foutloos en duidelijk leesbaar voor zoekmachines? Is de informatie relevant voor de bezoeker en het doelpubliek? Zit de juiste structuur erin? Is de juiste meta data toegevoegd?

Webteksten moeten altijd uitnodigen om verder te lezen en aanzetten tot een bepaalde actie. Goede webteksten nemen dan ook heel wat tijd en copywriting skills in beslag, tijd en skills die drukbezette ondernemers vaak niet hebben. (Elk zijn/haar specialiteiten hé ;)) Je laat dit dan ook best uitvoeren door een ervaren seo-copywriter, want webteksten zijn echt wel belangrijk.

Blogpost by

Elise Boxstaele

Graphic Design & Copywriting

Let’s talk!

Nood aan teksten die overtuigen en je doelgroep kunnen raken? Steken we de hoofden even bij elkaar voor de perfecte (SEO)-copy voor jouw website? (met anderhalve meter afstand ofcourse) Als professionals in copywriting schrijven we sterke verhalen voor sterke merken, die volledig aansluiten bij de identiteit van jouw merk of bedrijf én je doelgroep. Bel ons, mail ons, of kom gewoon eens gezellig langs voor een goed gesprek. We’re ready to work our magic for you!

Jonas Verschaeve profielfoto

Jonas Verschaeve