Social media
— Waar moet je als bedrijf op inspelen

Elke dag zijn er meer dan 3 miljard mensen actief op sociale media. Say what? Je hoort het goed… Online aanwezigheid is voor ondernemers en bedrijven dan ook belangrijker dan ooit. Je zorg er dan ook best voor dat jouw bedrijf zich actief toont én zich onderscheidt van de concurrentie. Met deze tips en tricks verzorg en vergroot je jouw social media community. Zo creëer je echte ambassadeurs van je merk.

Waarom social media marketing

Waarom zou ik social media gebruiken? Wat leveren mijn inspanningen op, op korte en lange termijn? Heb ik het echt nodig? Op de laatste vraag kunnen we alvast met overtuiging zeggen: ja, je hebt het echt nodig!

Social media is alomtegenwoordig in ons dagelijks leven. We staan er mee op en gaan er vaak mee slapen. Elke doelgroep is hier dag in dag uit aanwezig. Dit is dan ook dé reden waarom ook jij met je merk en/of bedrijf op social media moet inzetten. Als je online sterk wil staan als bedrijf moet je kost wat kost aanwezig zijn op social media.

Social mediakanalen kunnen effectieve marketingtools zijn als je ze goed inzet. Je kan er informatie vergaren, image opbouwen, interactie opzoeken met je doelgroep, … Een effectieve social media strategie helpt je om beter gevonden te worden in Google, jouw bedrijf te laten groeien, je merkbekendheid te vergroten en een relatie op te bouwen met je doelgroep. Win-win-win!

Engagement

Hoe bereik je nu je doelgroep via social media en hoe zorg je voor dat felbegeerde engagement? Dit is dé grote struggle voor elke ondernemer. De term social media geeft het antwoord eigenlijk al. Je moet sociaal zijn. Alle social mediakanalen worden er blij van wanneer de interactie hoog is.

1. Ga het gesprek aan

Toon belangstelling en ga de dialoog aan. Achter elke volger schuilt namelijk een echte persoon. Communiceer dan ook met je volgers zoals je dit in real life zou doen. Geef antwoord wanneer men vragen stelt, stel vragen terug en communiceer klaar en duidelijk. Dit zou je tijdens een face-to face gesprek ook doen toch?

2. Stel vragen en gebruik call to actions

Je volgers gaan niet zomaar reageren op je post. Stel een leuke passende vraag aan je doelgroep. Enkele voorbeelden: Waar kan ik jou bij helpen? Wat is jouw favoriet? Hoe was jouw dag? Met deze call to actions zet je jouw volgers aan tot actie.

3. Wees open en eerlijk

Durf jezelf te zijn. Durf grapjes en gekke foto’s posten. Ondernemen is niet altijd serious business. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen. Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn. Neem er genoegen mee dat niet elke post perfect zal zijn. Een typfout, een verspreking, een niet gephotoshopte foto,… Het kan iedereen wel eens overkomen. Dit zorgt voor een persoonlijke toets aan je account. Hierdoor kunnen je volgers zich beter met jou identificeren. Mensen doen zaken met mensen.

4. Speel in op de actualiteit

Zoek bij het maken van je contentplanning naar leuke inhakers zoals: ‘Wereld Linkshandigen dag’, ‘Blue Monday’, ‘Nationale vrouwendag’, Wear Your Pajamas To Work Day,… Breng ze met een knipoog en leg de link met jouw bedrijf. Er zijn tal van inhaak-kalenders te vinden online.

5. ###

Last but not least: hashtags. Het is een huizenhoog cliché, maar hashtags maken echt het verschil. Alle woorden die beginnen met een # teken zijn hyperlinks en dus klikbaar en zoekbaar. Door het plaatsen van berichten met minimaal een hashtag heb je meer interactie, wordt je makkelijker gevonden en krijg je meer likes. Op het internet kan je heel wat populaire hashtags terugvinden om jouw doelgroep te bereiken.

Video = king

Het is een oud gezegde, maar een beeld spreekt meer dan 1000 woorden. Videocontent zoals Stories, Youtube en Tiktok kennen enorm veel succes. (En er zijn ook allerlei nieuwe manieren om je stories op Instagram kracht bij te zetten, bijvoorbeeld shoppable stickers.) Plaats videocontent met inhoud, verpakt in een creatief jasje. Een goede video houdt de aandacht van de kijker vast terwijl een foto of tekst slechts enkele seconden weet te boeien. Video is ook een pak persoonlijker en wordt sneller gedeeld.

Tiktok

Een van de platformen die bedrijven maar beter serieus kunnen nemen, is Tiktok. Generatie Z heeft deze app voor het delen van korte mobiele video’s razendsnel omarmd. De meeste gebruikers zijn jonger dan 25, dit is dan ook dé plek om contact te zoeken met jongere doelgroepen. In het geval van TikTok is unieke en originele videocontent king. Let wel: de beste duurtijd voor je filmpje is 15 seconden. Een kort en krachtig verhaal heeft hier het meeste effect.

Locatie-gebaseerde advertenties

De meeste mensen hebben anno 2020 altijd en overal wel een apparaat met GPS bij zich. Wanneer je nieuwe klanten wil bereiken is het een uitgelezen kans om als bedrijf in te zetten op social targeting. Op basis van een locatie kan je jouw content promoten op Facebook of Instagram.

Mensen kijken vaak naar hun mobiele telefoon om bijvoorbeeld tijd te doden wanneer ze aan het wachten zijn. De kans is groot dat ze hierbij hun social media checken. Waarom zou je ze dan niet helpen met een advertentie voor een product dat te koop is in een winkel in de buurt? Dit is een relatief goedkope en snelle manier om meer leads te genereren.

Winkelen op social media

Social media kanalen als Facebook en Instagram kunnen ook gebruikt worden als verkoopplatform. Dit noemt social commerce. Eerder spraken we al over de shoppable stickers die je bijvoorbeeld bij je Instagram stories kan plaatsen. Zo kan je jouw volgers meteen naar de verkooppagina leiden. Handig toch? Facebook Shops is een nieuwe functionaliteit met bijvoorbeeld de shopping berichten van Instagram. Met Facebook Shops kan je een complete webshop opzetten waarin klanten kunnen rondkijken zonder de app te verlaten.

Met social commerce ontwikkel je een extra manier om omzet te genereren én loop je minder risico wanneer er zich een probleem voordoet. Met meer online shoppers dan ooit tevoren, en de Coronacrisis in het achterhoofd is dit het ideale moment om met social commerce aan de slag te gaan. Go for it!

Blogpost by

Elise Boxstaele

Graphic Design & Copywriting

Let’s talk!

Wil je jouw merk laten knallen op social media, maar heb je nog geen marketingplan? #goforit! Nood aan een doordacht social mediaplan op maat van jouw bedrijf? #wegotyourback. Bel ons, mail ons, of kom gewoon eens gezellig langs voor een goed gesprek. We’re ready to work our magic for you!

Jonas Verschaeve profielfoto

Jonas Verschaeve