Post COVID19
— Let’s go digital

Het corona tijdperk is een digitaal tijdperk. Social distancing, ellebooghoesten en coronahamsteren. Één ding is zeker: de lente van 2020 zal de geschiedenisboeken in gaan. En net als bij andere historische gebeurtenissen praten we voortaan over pre corona en post corona. Maar hoe ziet ‘post corona’ er dan uit? Wel, net als tijdens corona, digitaal.

Technologie

Raising the digital curve

‘Flatten the curve’ was een uitdrukking die aangegrepen werd om het aantal patiënten op intensieve zorg zo laag mogelijk te houden. De curve van digitalisering verloopt even exponentieel als dat van een virus. Hier is echter het tegenovergestelde advies van toepassing: ‘raise the curve’! Hoe sneller bedrijven digitaliseren, hoe beter ze bestand zullen zijn tegen volgende lockdowns of gelijkaardige situaties in de toekomst.

Een nieuwe mindset

Afstand houden, een bubbel kiezen en in uw kot blijven: het voelde allemaal wat onwennig aan in het begin, maar mensen passen zich snel aan. Waar je pre corona aan je partner vroeg om samen gezellig te brunchen in de ontbijt bar in de stad, zal je nu voorstellen om die brunch thuis te laten leveren. Samen ontbijten op bed is ook gezellig toch?
We kiezen massaal voor take away en online winkelen. Bedrijven die hierop inspelen worden dan ook meer en meer gevonden. Digitaal is niet langer gelijk aan een onpersoonlijke ervaring. Lokaal online shoppen is helemaal in. Klanten kiezen bewust voor kwaliteit en steunen hun lokale handelaar door online bij hen te kopen.

Lockdown 2, 3 en 4

Zo lang er geen wijdverspreid vaccin is, blijft een volgende lockdown niet uitgesloten. De eerste lockdown kwam als een verrassing. Niemand was erop voorbereid en de gevolgen waren er naar. Nu is de situatie anders en kan je anticiperen. Je webshop uitstellen tot 2021? Kom achteraf niet klagen dat we je niet gewaarschuwd hebben!
Er werd massaal digitaal bijgebeend om het hoofd boven water te houden. Nu is de situatie anders en kan je anticiperen. Maak daar gebruik van en stippel een doordachte strategie uit. Pas je businessmodel indien nodig aan and go with the flow! Tegen de stroom in valt er weinig te winnen.

Digitaal is er altijd social distance

Je kan als bedrijf heel wat fysieke maatregelen nemen om de afstand te garanderen, maar geen enkele is even efficiënt als inzetten op digitale ontwikkeling. Plexiglas tussen verkoper en koper? Een webshop doet beter. De stoelen uit elkaar tijdens vergaderingen? Een videocall doet beter. Éénrichtingsverkeer in je showroom? Je voelt het al: een website doet beter. Wat de toekomst ook brengt, je doelpubliek kan 24/7 in alle veiligheid bij je online business terecht.

Zelf aan de slag

Heb je een professionele web developer nodig? Niet persé. Je kan zelf een stevige digitale basis leggen:
  1. Schrijf regelmatig een blogpost en stuur nieuwsbrieven over maatregelen die je neemt, zo hou je klanten op de hoogte en bouw je vertrouwen.
  2. Stel afspraken niet uit maar plan digitale afspraken in, zo bedien je ook klanten die liever in hun kot blijven.
  3. Digitaliseer je aanbod en laat mensen bestellen via de website. Desnoods via een eenvoudig formulier, een webwinkel kan in een tweede fase.
  4. Gebruik social media om je producten aan te prijzen (of zelfs te verkopen), in een tweede fase kan je dit proces zelfs automatiseren.

Investeren in de toekomst

Digitaliseren verloopt in stappen. Tijdens de corona crisis kozen vele ondernemers voor een snelle digitale oplossing en hun klanten apprecieerden dit. Een goede eerste stap. Velen zullen het hier echter bij laten en met halve oplossingen achterblijven. Dit is waar jij het verschil kan maken. Een digitale aanwezigheid bouw je niet van de ene dag op de andere. Als je ons vraagt wanneer je moet beginnen met stap 2? Gisteren.
In stap 2 onderscheid je jezelf van je concurrenten, want die glijden mee op dezelfde golf. Werk aan je digitaal bedrijf, zoals je dat ook zou doen aan je bakstenen zaak. Bouw het op (met een stevig fundament), geef het authenticiteit, focus op gebruiksgemak, conversie en verkoop. Investeer in kwaliteit and go for the win!

Blogpost by

Kasper Verbeeck De Wael

Back-end developer

Let’s talk!

Steken we de hoofden even bij elkaar voor een digitale oplossing op maat van uw project? (met anderhalve meter afstand ofcourse) Bel ons, mail ons, of kom gewoon eens gezellig langs voor een goed gesprek. We’re ready to work our magic for you!

Jonas Verschaeve profielfoto

Jonas Verschaeve