Klaar voor een digitale en duurzame toekomst met de KMO-groeisubsidie

Een nieuw jaar brengt ook hier en daar wat veranderingen met zich mee. Vanaf 1 januari werd de KMO-groeisubsidie hervormd. De steun zal voortaan gerichter worden ingezet met de focus op digitalisering, internationalisering, circulair ondernemen en innovatie.

Het indiensysteem verandert naar drie thematische oproepen per jaar. Ben je van plan om een nieuwe strategie uit te rollen of bedrijfsinterne omvormingen door te voeren die je bedrijf klaarmaken voor een digitale en duurzame toekomst? Ga je nieuwe producten lanceren of ga je nieuwe markten verkennen? Dan is de kmo-groeisubsidie misschien iets voor jou! Wij leggen de belangrijkste zaken graag even voor je uit.

KMO-wat

Met een KMO-groeisubsidie kunnen ondernemingen strategisch advies verkrijgen via een externe partner of extra personeel aanwerven om bijvoorbeeld een nieuwe strategie uit te rollen, nieuwe markten te verkennen of nieuwe producten te lanceren. Met deze subsidie wil de Vlaamse overheid kmo’s in Vlaanderen ondersteunen bij het realiseren van hun eigen groeitraject.

Naast economische groei door internationalisering of innovatie, is het nu ook mogelijk om steun te krijgen voor bedrijfsinterne omvormingen rond digitalisering. Bijvoorbeeld ontwikkelen van een klantenportaal met visualisatiemogelijkheden in een virtual of augmented reality omgeving, of het verduurzamen van bepaalde bedrijfsprocessen.

Deze subsidie kan oplopen tot max. € 50.000 per jaar per groeitraject. Een mooi duwtje in de rug… What are you waiting for?

Een duurzaam groeitraject voor Vlaamse KMO’s

De overheid wil meer dan ooit inzetten op duurzaamheid en digitalisering, want dat is de toekomst! Vlaamse KMO’s kunnen een dossier indienen als hun groeitraject aansluit bij een van deze beleidsprioriteiten:

  • Digitalisering
  • Internationalisering
  • Innovatie
  • Circulair en duurzaam ondernemen.

3 thematische oproepen

Voortaan zullen kmo’s op de steun aanspraak kunnen maken via drie oproepen per jaar. De oproepen zullen in maart, juli en november georganiseerd worden. In de eerste oproep komen de thema’s digitalisering en internationalisering aan bod. In de tweede oproep komt circulair en duurzaam ondernemen erbij en in de laatste innovatie.

Oproepkalender

Oproep 1: Internationalisering en digitalisering – Indienperiode: 1 maart tot en met 30 april 2021
Oproep 2: Internationalisering, digitalisering, duurzaam en circulair ondernemen – Indienperiode: 1 juli tot en met 31 augustus 2021
Oproep 3: Internationalisering, digitalisering, duurzaam en circulair ondernemen, innovatie – Indienperiode: 1 november tot 31 december 2021

Nieuw is ook dat het niet meer mogelijk is om een eerder goedgekeurde subsidieaanvraag uit te breiden met een bijkomend advies of een aanwerving. De subsidie is ook beperkt tot één tegemoetkoming per onderneming per 36 maanden en de huidige minimumdrempel van € 20.000 geldt per individueel advies.

Enkele voorbeelden van digitale transformaties die we reeds realiseerden

Blogpost by

Elise Boxstaele

Brand & Digital Designer

Let’s talk!

Ben je op zoek naar een externe partner voor digitale projecten, strategie, marketing, (re)branding,…? Look no further! Steken we de hoofden even bij elkaar voor een voorstel op maat van jouw groeitraject? (met anderhalve meter afstand ofcourse) Bel ons, mail ons of kom gewoon eens langs voor een goed gesprek. We’re ready to work our magic for you!

Jonas Verschaeve profielfoto

Jonas Verschaeve